87 rokov ľadviniek BMW
Od aerodynamických ľadviniek z roku 1933 po vysokú mriežku pripravovanej novinky BMW radu 4.
Ľadvinky sú tak výrazným dizajnovým bavorských vozidiel, že je ťažké predstaviť si akékoľvek vozidlo BMW bez týchto dvojitých otvorov na prednej maske.
Slávny dizajnový prvok sa od roku 1933 mnohokrát zmenil.
Ale odkiaľ pochádza BMW „dvojitá ľadvinka“ a ako sa vyvinula v priebehu rokov? Pozrime sa na to spolu!
Naklonená mriežka pre lepšiu aerodynamiku.
Keď v roku 1933 vzniklo BMW 303, dvojitá ľadvinka nebola ničím iným ako mriežkou chladiča rozdelenou na dve dlhé vertikálne časti, ktoré sa zvonku stáčali dozadu. Dizajnér Fritz Fielder použil tento rozdelený dizajn ako spôsob na zlepšenie aerodynamiky modelu 303. Jeho rozhodnutie odštartovalo legendu, ktorá sa začala pravidelne objavovať na takmer všetkých vozidlách BMW. V priebehu času ikonická mriežka zmenila výšku, šírku, tvar a polohu. Čo sa však nezmenilo je to, že vďaka nej spoznáte BMW na prvý pohľad.

328 preslávilo BMW na okruhu.
Presláviť BMW a jeho prednú masku v Európe sa podarilo modelu 328, a to vďaka úspechom na pretekárskych okruhoch. Ešte slávnejšími sa ľadvinky stali vďaka BMW 327 a ich vzhľad zostal do značnej miery nedotknutý počas takmer celých 40. rokov 20. storočia. V povojnovom období nastali menšie zmeny na modeloch 501 a 502. Až z BMW 503 prišla prvá veľká zmena, keď dizajnéri prepracovali ich tvar.

Na BMW 507 sa predná maska rozširuje.
V roku 1956 prinieslo BMW 507 úplnú revolúciu prednej masky. Veľkolepý športový automobil s dizajnom Albrechta von Goertza sa pýši párom krátkych, ale širokých vodorovných otvorov, ktoré tvoria neoddeliteľnú súčasť jeho štýlu. Neskôr tento dizajn prinieslo späť BMW Z8 s modernejším vzhľadom.

Postupná evolúcia spojených obličkových mriežok.
V posledných rokoch dizajnéri BMW zveľadili dizajn ľadviniek tak, že zahŕňa vodorovnú čiaru spájajúcu svetlomety s mriežkou. Tento prvok môžete vidieť u najnovších modelov BMW radu 3, 5 a 8.
Pri elektrickom BMW i3 sa vzhľad obličiek mohol zmenšiť, pretože nie je potrebné, aby do motora prúdil vzduch. Na športiakoch BMW i8 a Z4 dizajnéri zase ich tvar zväčšili tak, aby zaberali väčšiu horizontálnu oblasť prednej masky.
Koncepty BMW Vision ConnectedDrive a BMW Vision M NEXT prišli opäť s novým tvarom, keď sa dizajnéri zamerali na vytváranie komplexnejších polygonálnych tvarov pozdĺž okrajov.

20 rokov podobný tvar.
Vráťte sa však k skoršiemu vývoju obličiek. V 60. rokoch prišli na trh tzv. modeloy Neue Klasse, na ktorých konštruktéri použili dva relatívne chudé ovály v strede a okolo nich zabudovali širokú škálu otvorov smerom von k svetlometom.
BMW radu 5 z roku 1972, radu 3 z roku 1975 a radu 7 z roku 1977 ďalej vykryštalizovali tento charakteristický aspekt predného dizajnu BMW v nasledujúcich desaťročiach, pričom pre väčšinu vozidiel značky zostal tento štýl zaužívaný až do polovice 90. rokov 20. storočia.

Niečo trochu iné.
Napriek tomu, že počas tohto obdobia boli hlavnou poznávacou vlastnosťou vozidiel BMW široké otvory ľadviniek s kruhovými svetlometmi, automobilka pri niektorých modeloch experimentovala. Vozidlá ako M1, Z1 a legendárna „osmička“ dostali menšie a jednoduchšie ľadvinky.

90. roky.
BMW radu 8 a Z1 na začiatku 90. rokov prišli s novým dizajnom ľadviniek, ktorý neskôr prijali aj BMW radu 3 E36, radu 5 E39 a takmer všetky ostatné modely značky. Ľadvinky sa stali diskrétnym prvkom prednej masky, pričom tento trend trval až do roku 2000 na vozidlách ako napríklad BMW radu 1, BMW radu 6, X1 a X3.

Stále viac.
Počas posledných desiatich rokov BMW dráždilo celý motoristický svet svojimi konceptmi a produkčnými vozidlami so stále väčšími ľadvinkami. V najnovšom BMW X5 dizajnéri zväčšili otvory horizontálne aj vertikálne a vďaka použitiu chrómu sa stali neprehliadnuteľné. Zatiaľ najväčšie ľadvinky sú na vlajkových lodiach BMW radu 7 a BMW X7, pričom ďalšie podobné modely sú na ceste.

Späť k BMW 328 a vertikálnej mriežke.
V roku 2011 debutoval koncept BMW 328 Hommage, ktorý predstavuje moderný pohľad na klasický model. Súčasťou jeho dizajnu bola veľká vertikálna mriežka od kapoty takmer až po zem. S blížiacou premiérou nového BMW radu 4 sme svedkami toho, ako BMW postupne začleňuje tento dizajn aj do produkčných vozidiel.

Budúcnosť.
Postupný trend zväčšovania mriežky možno vidieť na BMW 3.0 CSL Hommage z roku 2014, po ktorom nasledoval koncepct 2016 Vision Next 100, 2019 Concept 4 a 2020 i4.
Už teraz vieme, že koncept BMW radu 4, ktorý vidíte nižšie, má veľmi blízko reálnemu vozidlu, ktoré aj k nám do LION CAR príde už tento rok.
V roku 2017 sa však začali objavovať náznaky, že BMW možno v budúcnosti eliminuje aj jednoduchú líniu, ktorá ľadvinky rozdeľuje. Vidieť to môžeme na vozidlách Vozidlá ako Dynamics Vision 2017, 2017 Vision iNEXT a 2018 Concept iX3, ktoré ukázali vývoj týmto smerom.

BMW bez obličiek.
Aj keď sú nezvyčajné, v histórií značky sa vyskytli aj vozidlá bez ľadviniek. Ako prvá nás hneď napadne Isetta, hoci jej dizajn pôvodne pochádza z talianskeho mikroauta. Ďalším takým vozidlom je BMW 700, ktoré má motor vzadu a ľadvinky teda nepotrebovalo.

(NE)BMW s ľadvinkami.
Zvláštnosťou je, že ľadvinky nájdeme aj na vozidlách, ktoré nemajú na kapote znak bavorskej automobilky. Medzi ne patrí napríklad Eisenacher Motorenwerk (alebo EMW) z bývalého východného Nemecka. Po druhej svetovej vojne začala bývalá továreň BMW v Eisenachu v Nemecku znovu vyrábať predvojnové BMW a neskôr aj upravené verzie týchto vozidiel.
Ďalším takým vozidlom je aj britský Bristol Cars, ktorému sa po vojne podarilo získať prístup k technológii BMW a dokonca zamestnať dizajnéra BMW 303 Fritz Fieldera. Na svetlo sveta sa tak dostal Bristol 400, ktorý sa nápadne podobal na predvojnové vozidlá BMW.

Iné zvláštnosti.
Počas histórie automobilky sa vyskytlo niekoľko dizajnérov, ktorí chceli mriežku obličiek výrazne pozmeniť. Snažilo sa o to najmä štúdio Bertone, ktoré prišlo s konceptmi Spicup a Garmisch, ktorých najvýraznejšími prvkami boli práve netypické tvary ľadviniek.

Zdroj: Motor1.com