Od mlynčekov k automobilom
Keď sa pred 171 rokmi narodil Armand Peugeot, nikto z jeho rodiny ani len netušil, ako syn zámožných podnikateľov po celom svete preslávi ich rodinné priezvisko.
Rodina Peugeotovcov bola vo Francúzsku známa už od 15. storočia vďaka tomu, že vlastnili rozsiahle pozemky v okolí malého mestečka Montbeliard, na ktorých stavali veterné mlyny. V roku 1810 bratia Jean-Pierre a Jean-Frederic Peugeotovci prerobili veterný mlyn na zlievareň ocele a začali vyrábať nástroje, ako napríklad výstuhy korzetov a krinolínových šiat, príbory, sekery, kladivá, žehličky, práčky, šijacie stroje, bicykle a pílové listy, ktoré vyrábali špeciálnou technikou, aby zostali ostré oveľa dlhšie.
Okolo roku 1840 začala firma Peugeot vyrábať mlynčeky na kávové zrná, od ktorých bol už iba krok k vysokokvalitným mlynčekom na korenie, ktoré sa stali populárnymi na celom svete a dodnes sú oceňované za ich skvelý dizajn a kvalitu.

Po stáročia jedno z najdrahších indických korení, ktoré sa nazývalo aj čierne zlato, sa v 19. storočí stalo vo Francúzsku lacnejším a dostupnejším vďaka modernizácii lodnej a vlakovej dopravy. Konštrukcia mlynčekov bola jednoduchá a poznáme ju dodnes – nádoba na sušené korenie má na spodnej časti komoru, cez ktorú sa korenia najskôr rozlúskajú a potom jemne pomelú, pričom obidva rady mlynčekov sú vyrábané rovnakou špeciálnou technikou ako už spomínané pílové listy, čím vznikol mechanizmus s takmer neobmedzenou životnosťou. Okrem toho sa ich nadčasový dizajn stal takým populárnym, že aj dnes nájdete vo väčšine domovov a reštauráciách na celom svete vysoké drevené soľničky a koreničky.
Peugeot vstúpil na trh s dopravnými prostriedkami v roku 1882, kedy predstavili „Le Grand Bi“ – prvý dopravný prostriedok, ktorý sa nazýval bicykel. Až v roku 1926 sa od seba automobilová a cyklistická divízia oddelili, bicykle Peugeot sa však napriek tomu naďalej vyrábali až do nedávna.

Armand Peugeot bol veľkým fanúšikom prvých automobilov a po stretnutí s Gottliebom Daimlerom bol presvedčený o svetlej budúcnosti tohto priemyslu. Prvý automobil Peugeot, trojkolesové vozidlo poháňané parou, ktoré navrhol Léon Serpollet, bol vyrobený v roku 1889. Parný motor, ktorý ho poháňal, bola však ťažký a objemný. V roku 1890 Armand Peugeot po dohode s Daimlerom a Émile Levassorom opustil od parného motora a začal do svojich vozidiel montovať benzínový spaľovací motor. Výsledkom boli omnoho modernejšie a sofistikovanejšie vozidlá s trojbodovým zavesením a prevodovkou s posuvným prevodom.
Okrem toho sa Peugeot stal prvým výrobcom, ktorý namontoval gumové pneumatiky na benzínové vozidlo a bol prvým priekopníkom v automobilových pretekoch, keď Albert Lemaître vo vozidle Peugeot 3hp vyhral prvý automobilový závod na svete, Paríž – Rouen.

Armandov bratanec Eugéne však pre jeho záľubu v autách nemal pochopenie a tak sa rodinná firma rozdelila. Armand v roku 1896 založil spoločnosť Société des Automobiles Peugeot, zameranú výlučne na výrobu automobilov a Eugéne ďalej pokračoval vo firme Les Fils de Peugeot Frères.
Spoločnosti sa opäť spojili v roku 1910 so zameraním na výrobu automobilov a bicyklov. Ďalej však pokračovali aj vo aj vo výrobe rôznych nástrojov až do 70. rokov, kedy vytvorili prvý kuchynský robot a elektrické mlynčeky na kávu. Odvtedy sa Peugeot odklonil od domácich výrobkov, naďalej však vyrába mlynčeky na soľ a korenie. Dokonca v roku 2012 bolo otvorené štúdio Peugeot Design Lab, v ktorom okrem dopravných prostriedkov nájdete aj zaujímavé a futuristické kuchynské mlynčeky.
Také boli začiatky firmy, ktorá od výroby populárnych mlynčekov postupne prešla na výrobu vozidiel a dnes patrí medzi najpopulárnejšie automobilky na svete. Slávne mlynčeky značky Peugeot, ktoré to celé odštartovali si však môžete zakúpiť aj dnes.
